next up previous
Next: Zadanie samodzielne Up: Kurs języka FORTRAN ćwiczenie Previous: Poznajemy kompilator

Pierwsze kroki w FORTRANie: dyrektywa PROGRAM, instrukcje wejścia/wyjścia i definiowanie plików.

  1. Obejrzyj jeszcze raz źródło programu hello (plik hello.f). Zwróć uwagę, że tekst we wszystkich liniach zaczyna się od kolumny 7. To nie przypadek: na czynne elementy instrukcji są zarezerwowane kolumny 7-72. Kolumny 1-5 są zarezerwowane na etykietę, kolumna 6 na ewentualny znak kontynuacji a kolumny 73-80 na komentarz. Możesz wyróżnić cztery elementy kodu:

    W FORTRANie dyrektywa oznacza specyfikację czegoś a nie polecenie. Często nazywa się dyrektywę instrukcją bierną. Natomiast instrukcja jest poleceniem wykonania czynności (wydruk, przypisanie arytmetyczne, zatrzymanie programu, itp.). Dlatego drugim określeniem instrukcji jest instrukcja czynna.

  2. Obejrzyj program źródłowy greet.f a następnie wygeneruj i uruchom program wykonywalny. Co ten program robi?

    Wskazówki: Program zawiera deklarację zmiennej tekstowej o długości 16 znaków. Instrukcja READ (*,*) x powoduje wczytanie zmiennej x z klawiatury.

  3. Dotychczas poznane programy korzystały ze standardowych urządzeń wejścia/wyjścia. Na ogół jednak klawiatura i ekran to za mało i wymagamy, aby program mógł korzystać z różnych plików dyskowych. W FORTRANie każdy używany (tj. otwarty) plik jest identyfikowany liczbą od 1 do MAXFILE (na ogół 255) lub przez gwiazdkę (gwiazdka oznacza klawiaturę dla operacji czytania i ekran dla operacji pisania). Zdefiniowane są też 0 i -1 ale mają one specjalne znaczenie. Poza tym unikajmy numerów 5 i 6; w zamierzchłych czasach oznaczały one odpowiednio czytnik kart perforowanych i drukarkę wierszową a obecnie na ogół są tożsame z ``gwiazdką''. Zatem nieświadomy programista otwierając plik o numerze 5 może pozbawić się klawiatury i ekranu jako urządzeń wejścia/wyjścia. Jeżeli referujemy tylko do numeru pliku, program domyślnie otwiera plik o nazwie fort.N, gdzie N jest numerem pliku.

    Obejrzyj program źródłowy programik.f a następnie wygeneruj program wykonywalny. Przed jego uruchomieniem zbadaj poleceniem ls zawartość katalogu. Uruchom program. Jaki plik pojawił się po jego wykonaniu i jaka jest jego zawartość?

  4. Obejrzyj program źródłowy zabawka.f; program ten zawiera instrukcję OPEN otwierającą plik o danym numerze i nazwie (w tym przypadku wierszyk.txt). Wygeneruj moduł wykonywalny i uruchom program. Jaki plik pojawił się po wykonaniu programu i jaka jest jego zawartość?


next up previous
Next: Zadanie samodzielne Up: Kurs języka FORTRAN ćwiczenie Previous: Poznajemy kompilator
Adam Liwo 2002-03-04